La Múnia i la seva església

Fa 1000 anys aquesta terra era de marca, de frontera entre els regnes cristians i els regnes de taifes, per tant, és segur que el nom de La Múnia o Almúnia té un origen aràbic.

La primera vegada en què s’esmenta el nom del poble és el 27 de febrer de 1209, en uns escrits que parlen d’una disputa entre un pare i un fill, en què la senyora de la baronia de Castellví va haver de posar pau. Uns anys més tard, el dia de sant Joan de 1258, el rei en Jaume I el Conqueridor, concedeix als senyors de la baronia de Castellví la facultat de tenir mercat tots els dijous, en el lloc de l’Almúnia, en el terme de Castellvell del Panadès, advertint de què tots els que hi anessin a mercadejar-hi estaven sota la protecció del rei.La Múnia no és un poble mil·lenari, però poc li falta.

Des de fa més de 800 anys hi havia en aquesta vila, que primer era un conjunt de masos, una capella en honor de Santa Maria que depenia de la gran parròquia de sant Sadurní, amb el temps però, es va anar separant fins que a principis del segle XX, l'any 1916 es va crear la nova parròquia de Santa Maria.